iellot%20koiralle-normal.jpg

Lehtimyyjä soitti, paikasta jossa itsekin tovin olin. Tunnistin alkurepliikeistä ja kun kysyin soitatko paikkakunnalta X, niin "... joo kyl mä soitan" ja jatkoi tekstin lukemista. Annoin paasata, kun hän pääsi loppuun totesin "että eiköhän tämä nyt täyttänyt yrittäjäpariskunnan 60 sekkaa/puhelu tavoitteen, joita he kellottivat. Vai onko toinen vieressäsi kouluttamassa sinua. Harmi unohdin mainita siitä tukkimiehen kirjanpidosta josta saa viivan kun pääsee asiansa loppuun, no ei kaikkee voi muistaa, onhan siitä aikaa kun tuolla olin.

Tähän kommettiin hän ei reakoinut vain jatkoi..... Keskeytin hänet virkkeen jälkeen ja sanoin et kyl "Matti" ja "Maija" kouluttaa osaa, mut heiltä on jäänyt yksi tärkä asia huomioimatta: Kuuntele Asiakasta.

Tiedän että siellä myyjiä patistetaan lukemaan myyntipuhe loppuun, ja sitten vasta "jutustellaan". Mutta jokainen lehtimyyjän puhelun saaneena tietää, miten suurin osa myyjistä pälättää kuuntelematta, niin ei ihme että luuria tulee korvalle.

Muistan hyvin ne kaksi ensimmäistä päivää kuulokkeet korvilla, työelämäni kauheimmat. Ensinäkään en ole luonteeltan myyjä, enkä ole koskaan tykännyt siitä, että jokaista liikettä/tekemistä seurataan ("Matti" tai "Maija" istui ensimmäisinä päivänä seläntakana seuraamassa ja kouluttamassa) ja tähän kun lisätään synnynäinen ujouteni, jota nykyään ei kukaan kylläkään usko, niin sisulla mentiin eteen päin. Kun homma alkoi sujumaan, olin silloin tällöin toimiston paras myyjä, tosin en niin hyvä että se suuresti tilissä olisi lisäprovikoiden myötä näkynyt. Mutta parhaat päivät olivat juurikin ne jolloin pääsin jutustelemaan Asiakkaan kanssa siten ,että Asiakas tunsi, että häntä kuunnellaan. Onneksi löytyi muuta työtä ja pääsin tuolta pois, paikasta jonka arvomaailma ei muutoinkaan vastannut omaani.